Select Page

Yoga Ademhaling Dirga Pranayama

Alhoewel er veel te leren, te ontdekken en te onderzoeken valt in de traditie van yoga, is het het beste om eenvoudig te beginnen en jezelf niet te laten overweldigen. Een goede ademhaling is een van de belangrijkste dingen om goed onder de knie te krijgen, vooral wanneer je de houdingen vasthoudt. In deze blog gaan we uitvoerig in op de Dirga Pranayama.

Onze natuurlijke neiging is om de adem vast te houden of door stress veroorzaakte ademhaling (kort en ondiep) te gebruiken terwijl je een houding vasthoudt, vooral in een uitdagende houding. Dit creëert stress en spanning in het lichaam. In yoga willen we een kalm en ontspannen lichaam, adem en geest creëren door het bewust gebruik van de ademhaling.

Verschillende ademhalingstechnieken (Pranayama’s) in Yoga

Er zijn verschillende manieren ademen te halen tijdens de asana’s en deze zullen verschillen per leraar en traditie. Je kunt ook verschillende ademhalingstechnieken of pranayama’s toepassen bij verschillende houdingen. Het belangrijkste is om een ​​ademhaling te vinden die je doel / intentie ondersteunt, waar je een beroep op kunt doen bij een houding en of yoga beoefening.

 

Dirga-pranayama ademhaling

Bij de standaard Dirga-pranayama-ademhaling is het het belangrijkst dat je in en uit ademt via de neus in de buik.

Dirga Pranayama wordt de driedelige ademhaling genoemd omdat je actief in drie delen van je buik ademt. De driedelige ademhaling ofwel volledige ademhaling is voedzaam, kalmerend en ontspannend.

Yoga ademhaling Dirga Pranayama
  1. De eerste positie is de lage buik (bovenop of net onder de navel)
  2. de tweede positie is de lage borst (onderste helft van de ribbenkast)
  3. de derde positie is de lage keel (net boven de bovenkant van het borstbeen).

De ademhaling is continu, geïnhaleerd en uitgeademd door de neus. De inademing start in de eerste positie, de lage buik; gaat dan naar de tweede positie, de lage borst; vervolgens naar de derde positie, de lage keel.

De uitademing begint in de lage keel, beweegt naar de lage borstkas en eindigt in de lage buik. Houd je handen op de individuele posities om de adem te voelen stijgen en dalen naar elke positie. Wanneer je begint te oefenen, wil je misschien de beweging in elke positie individueel isoleren, met behulp van je handen. Wanneer je een goed gevoel hebt over de ademhaling die in en uit elke positie beweegt, oefen dan zonder handen. Uiteindelijk ontspan je de inspanning van de Pranayama en adem je voorzichtig in de drie posities, terwijl je een stroom van adem op en neer voelt bewegen in je romp.

Gebruik Dirga pranayama (driedelige ademhaling) in de meeste houdingen. Focus op actief ademen in de borst in de achterover buigingen en poses op de borstopening (duif, yogamudra, krijger I, vis, brug). Voor voorwaartse buigingen en buikwaartse houdingen kun je je concentreren op gewoon in de buik ademen (child pose, voorwaartse buiging, cobra, boot).

Yoga vakantie Yoga Vrouwenpower inspiratie retraite Vrijheid

Yoga Vrouwen Power week

Inspiratie retraite met als thema GELUK
Yoga – Levensketting van edelstenen – intuïtief schilderen – Yin Shin Jyutsu – Feng Shui – stilteloop naar Maria – full moon party – ME-time

Yoga vakantie Yin Yang Yoga vakantie Frankrijk

Yin Yang Yoga vakantie

Yin Yoga  – Yang Yoga –  levensketting van edelstenen  – heerlijk relaxen in de parktuin – prachtige natuur – wandelen – brocante marktjes – gezelligheid – plezier

Yoga vakantie en creatieve vakantie Frankrijk

Yoga vakantie en Creativiteit

Yoga –  schilderen – levensketting van edelstenen  – boetseren – zilveren sieraden – beschermkristal van edelstenen – astrologie – etc….

Alle cursussen volgen voor 1 all-in prijs

Translate »
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial