Selecteer een pagina

Creatief boetseren

Caren Simon – studie – Nicolai Da Uzano

Deze tip wordt je aangeboden door de Creatieve vakantie Frankrijk, de creatieve vakantie waar je alle (kunst) disciplines onbeperkt kunt volgen voor één all-in prijs.De discipline boetseren wordt iedere week verzorgd tijdens de Creatieve vakantie Frankrijk.

De techniek van het boetseren bestaat uit 4 eenvoudige principes:

Het toevoegen van klei (additief boetseren)

Het verwijderen van klei (substractief boetseren)

Het verplaatsen van zachte klei (natte keramische klei of verwarmde olie gebaseerde klei)

Het snijden en herpositioneren van klei

Op deze pagina tref je informatie over deze beeldhouwtechnieken.

Bij boetseren van keramische klei zal het object zich in de loop der tijd in diverse stadia begeven. Hieronder tref je een overzicht van de diverse stadia aan.

1. Voorbereiding

Als je begint heb je jezelf, je gereedschap en een klomp verse klei. Vergelijkbaar met een leeg vel papier voor een schrijver of een wit doek voor een schilder.

Mijn manier om een goede start te maken is het treffen van een goede voorbereiding zodat ik mijn referentiemateriaal gereed en bij mij heb – zich een weg banend in mijn bewustzijn. Zorg ervoor dat je referentiemateriaal je inspireert om verder te gaan. Dit mentale aspect maakt een groot deel uit van de technieken van de beeldhouwkunst.

Maak eerst een ruwe basisvorm door de zachte verse klei in vorm te duwen en te manipuleren. Niets staat nog vast en alles kan nog aangepast en verandert worden, dus maak je niet te veel zorgen en werk in dit stadium nog niet in detail. Je kunt dit stadium vergelijken met de ondergrond laag van verf bij het schilderen van een schilderij. Dit is de essentie van de beeldhouwkunst met keramische klei.

Deze basisvorm van klei geeft je een basis om op te werken, een beetje zoals de fundamenten van een huis.

Als je een menselijke figuur gaat creëren, zou ik je willen adviseren om zelfs in dit stadium te meten en een aantal fundamentele aanknopingspunten te markeren (bijvoorbeeld de hoogte van de schouder en de positie van de heupen).

Probeer om nog geen detail detail aan te brengen in dit stadium, teken alleen de dimensies af op een pragmatische manier (Ik gebruik hiervoor bijvoorbeeld een krompasser) . Er is genoeg tijd om je in een later stadium helemaal op de afwerking te storten.
Je zult nu iets hebben dat lijkt op een dwerg met een blauw geslagen oog, maar wat maakt het uit? Veel beginners geven het hier op omdat ze nog niets moois hebben geproduceerd. Geduld, mijn beste, geduld, is een schone zaak.

2. Laat je basis stevig worden

Laat je basisvorm een beetje stevig worden door het ietsjes te laten drogen zodat het niet meer zo slap is en voldoende weerstand kan bieden als je meer klei toevoegt zonder dat het buigt of instort. Laat het echter niet te droog worden, want als je voorbij een bepaald punt bent verliest het wat van haar plasticiteit.

3. Toevoegen en verwijderen

Nu kun je klei naar hartenlust toevoegen of verwijderen, zolang je de klei in goede werkbare staat houdt, klei kleeft aan zichzelf alleen als het vochtig is. Als de ondergrond te droog is kun je deze weer werkbaar maken met een vochtige kwast. Breng de klei zorgvuldig aan en let erop dat er zich geen luchtkamertjes vormen en de klei goed aansluit op de onderlaag. De beste manier om te voorkomen dat lucht zich insluit is door de stukken klei als bolletjes aan te brengen. Als er lucht in je werkstuk zit dan zal die lucht bij het stoken heet worden en een uitweg zoeken om te ontsnappen, omdat dat niet mogelijk is ontploft je beeld in de oven.

 

 

Sommige beeldhouwers willen de optie hebben om zeer zachte, kneedbare klei toe te voegen aan reeds uitgeharde klei. Dit werkt vooral goed als je stof wilt beeldhouwen. Keramische klei leent zich mijns inziens goed voor deze techniek. Je maakt eerst een basisvorm, laat dit leerhard worden en voegt dan zachtere klei toe die je in iedere gewenste vorm en effect kunt duwen en manipuleren of draperen. Als je je beeld wilt stoken moet je hier wat voorzichtiger mee zijn, experimenteer dan eerst. Als je je beeld niet hoeft te stoken, maar er een mal van maakt, werkt deze techniek prima.

4. Snijden en herpositioneren

Als je je basisvorm grof hebt uitgewerkt is het zaak dat je er kritisch naar kijkt en eerlijk bent bij je beoordeling. Het kan zijn dat je je ervan bewust wordt dat het hier en daar nog niet helemaal is wat het zou moeten zijn en dat enige operatieve ingrepen nodig zijn.

Wees nooit bang om hele stukken af te snijden en elders weer aan te plakken. Dit is het geweldige van het werken met traditionele klei in plaats van, laten we zeggen, was waar je met een inwendig armatuur werkt. Zolang je je klei goed houdt en niet te veel laat uidrogen kun je net zo lang als je wilt klei toevoegen, verwijderen, totdat het goed is.

5. Werkstuk in goede conditie houden

Als je tussentijds je werk moet opbergen, wikkel het dan in een vochtige katoenen lap (ik scheur meestal een stuk dat groot genoeg is voor dit doel uit een T-shirt of laken). Pak dit geheel in in een plastic zak die je aan de onderkant helemaal instopt, zodat er geen vocht kan ontsnappen. Als je een paar dagen later weer verder wilt gaan is je klei nog in goede conditie.

6. Details en uithollen

Als je basisvorm helemaal is zoals je het wilt hebben kun je alle details aanbrengen. Als je beeld klaar en leerhard is kun je je beeld uithollen. De dikte van de wand is afhankelijk van de grootte van je beeld. Is je beeld niet zo heel groot dan kun je er ook voor kiezen om een pin in het midden van je beeld (van onderen af) te steken. Zodoende halveer je de dikte van de klei.

7. Drogen en stoken

Hoe lang een beeld moet drogen is moeilijk te zeggen, dit is geheel afhankelijk van de dikte van het beeld en de omgevingstemperatuur.

Om scheuren te voorkomen droog ik mijn beelden heel langzaam door ze onder een paar lagen kranten, die kruislings over elkaar heen te liggen, te drogen. Soms doe ik daar zelfs nog een plastic zak overheen die van onderen open is, om het drogingsproces nog te vertragen. Dagelijks ververs ik de kranten of draai ik de kranten om. Op deze manier droogt je beeld heel geleidelijk en voorkom je scheuren. Het is van uitermate groot belang dat je beeld kurkdroog is voordat je het stookt anders springt het uit elkaar. Een droog beeld is erg kwetsbaar.

 

Creatieve vakantie Frankrijk:alle creatieve disciplines onbeperkt volgen

Tijdens de Creatieve Vakantie Frankrijk worden verschillende disciplines verzorgd die je allemaal onbeperkt kunt volgen.  Stel hier je creatieve mix samen. Schilderen, Boetseren, Zingen, Tai-Chi,  Zilveren sieraden maken met Art Clay SilverSieraden maken met edelstenenBeschermkristallen met edelstenenyoga vakantiefilm makenkookworkshop vakantieacteren vrouwenpower wekenMindfulness Awareness weken, astrologie biografie, Tibetaans Boeddhistische week, yoga & schrijven de geest uit de fles

Translate »
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial